Merak Ettikleriniz

Sıkça Sorulan Sorular

LPG hakkında merak edilenler
  • Otogaz Nedir? LPG otogaz sistemlerinde nasıl çalışır?

    Yaygın olarak "tüpgaz " adıyla bilinen LPG (sıvılaştırılmış petrol gazı ) ülkemizde ısıtma, ısınma, aydınlatma ve motorlu araçlarda kullanılan yaygın bir enerji kaynagıdır. LPG renksiz ve kokusuz bir gazdır. Ancak oluşabilecek bir sızıntının hemen anlaşılabilmesi için rafinerilerde özellikle kokulandırılmıştır. Ham petrolün, rafinelerde arıtılması ile veya dogalgazdan elde edilir. Gazın bileşimi %70 bütan (C4 H10), %30 propan (C3 H8) 'dir. Havadan ağır yanıcı bir gazdır. LPG havadan ağır olduğu için kaçak durumunda su gibi akar ve en derin yerde birikir.

    İlk olarak A.B.D. San Diago Gas-Electric Company tarafından denenen LPG benzine alternatif bir yakıt olarak kullanılmaya başlanmış ve tüm dünyada kullanımı çok hızlı bir şekilde yayılmıştır.1975 yılında Rusya da LPG ile çalışan ilk araç piyasaya çıkarılmıştır.Halen A.B.D ve Avrupa ülkelerinde kullanımı teşvik edilen ve benzinin alternatifi bir yakıttır.Başta A.B.D , HOLLANDA, İTALYA,JAPONYA,FRANSA,BELÇİKA olmak üzere birçok gelişmiş ülkede milyonlarca araç LPG OTOGAZ sistemine sahiptir.

    Dünyada 1940’lı yıllarda otomobillerde kullanılmaya başlanan LPG 30’u aşkın ülkede 4 milyondan fazla araç sahibi tarafından tercih edilmekte ve bu ülkelerde 22.000’den fazla dolum istasyonu hizmet vermektedir. Sadece İtalya’daki LPG’li araç sayısı 1 milyonun üzerindedir. Avrupada son model çok lüks arabalarda bile artık gaz sistemi fabrika çıkışı takılmaktadır. Türkiye’de LPG’li otomobil kullanımı 1995 yılında T.C. Sanayi Bakanlığı tarafından belirlenen yönetmeliklere uymak şartıyla serbest bırakılmıştır.

    Otogaz (LPG) istasyonlarından sıvı haldeki LPG, dolum ağzı vasıtasıyla aracın bagajındaki LPG tanklarına doldurulur. LPG tankı üzerindeki şamandıra vasıtasıyla bakır borudan aracın motor bölümündeki gaz valfine ve oradan da basınç regülatörüne iletilir. Regülatör tarafından sıvı halden gaz haline çevrilen LPG buradan mikser vasıtasıyla aracın karbüratör kısmına aktarılır ve yanma gerçekleşir.
     

  • LPG kullanan araçların özel bir bakıma ihtiyacı var mıdır?

    LPG kullanan bir aracın bakım gereksinimleri benzinli bir araçtan farklı değildir. Ancak, çift yakıtlı bir sistem olduğundan aracın benzin ile ilgili sistemlerinin çalışır durumda kalması için belirli aralıklarla benzin ile çalıştırılmalıdır.

  • Güvenlik önlemleri nelerdir?

    LPG dönüşüm sistemleri doğru malzeme ve doğru montaj ile kullanıldığında güvenli bir yakıttır. Aracınızda, güvenli bir çalışmayı sağlamak için aşağıdaki önlemlerin alınması önerilmektedir.
    • LPG tankı üzerinde bulunan multivalf, tankın % 80 doldurulmasını sağlayacak şekilde ayar edilmiştir. LGP dolumu sırasında daha fazla yakıt almak amacıyla LPG tankının ileri geri sallanması, multivalf ayarının bozulmasına neden olacaktır. Bu durumda ise LPG tankına fazla yakıt alınacaktır. Bu ise son derece tehlikeli bir durumdur.
    • LPG tankı kullanım ömrü imalat tarihinden itibaren 10 (on) yıldır.
    LPG tankı ECR-67R ve TSE 12095 standardına uygun olmalıdır.
    LPG tankı, pvc kaplı iki adet çelik kuşakla bağlanmalıdır.
    LPG tankı ile benzin tankı arasında yalıtkan bir malzeme yok ise aralarında en az 50 mm mesafe olmalıdır.
    LPG tankı ile üzerinde bulunduğu sehpa birbirine temas etmeyecek şekilde izolasyon yapılmalıdır.
    LPG tankı ile multivalfin nominal çapları birbirine eşit olmalıdır.
    LPG tankının montajı multivalf üzerinde belirtilen açıda olmalıdır.
    Sızdırmazlık kutusu ve havalandırma hortumları mutlaka monte edilmelidir.
    Sızdırmazlık kutusu kapağı mutlaka takılmalı, kırık ya da çatlak olmamalıdır.
    Havalandırma hortumları alt bacaları mutlaka takılmalıdır.
    Havalandırma hortumları yırtık, kopuk, ekli olmamalı; içinden
    kablo vb. şeyler geçirmek amacıyla kesinlikle delinmemeli ve
    sızdırmazlığı sağlamak için her iki ucuna da metal kelepçe
    takılmalıdır.
    LPG dolum ağzı kesinlikle bagaj içerisinde olmamalıdır.
    LPG montajında kullanılan elemanların tamamı ECR-67R ve TSE standardına uygun olmalıdır.
    LPG bakır boruları üzeri pvc kaplı ve minimum 1 mm et
    kalınlığında olmalıdır.
    LPG bakır boruları kesinlikle araç kabini ve çamurluk içinden
    geçirilmemelidir.
    LPG bakır boruları ve LPG tankları egzost boru, susturucu ve manifoldlarından en az 15 cm mesafede olmalıdır. Çok zorunlu
    durumlarda en az 5 cm yaklaşıldığında kalınlığı en az 1 mm olan yalıtkan malzeme ile yalıtılmalıdır.
    • LPG bakır boruları araç altında en az 60 cm aralıklarda kroşelerle tutturulmalıdır.
    • Regülatör - gaz ayar vidası - mikser arasına üzeri çelik tel kaplı orijinal LPG hortumları takılmalıdır.
    • Motorun ilk çalıştırılması veya stop edilmesi durumunda güçlü bir LPG kokusu duyulabilir, bu normaldir. Ancak aracınız çalışmaya devam ederken meydana gelen LPG kokusu herhangi bir sızıntıya işarettir. Bu durumda aracınızı bekletmeden yetkili servise götürmeniz gereklidir.
    • Aracınızı herhangi bir ateşe yakın bölgeye park etmeyiniz. LPG buharı havadan ağırdır, herhangi bir kaçak olduğunda LPG en düşük seviyeye yönelecektir. Bu yüzden aracınızı; gaz sızıntısı ihtimalini düşünerek kanalizasyon, çukur ya da buna benzer alanlara park etmeyiniz.
    • Eğer aracınızı uzun süre kullanmayacak ve uzun süre garajda tutacaksanız multivalf üzerinde bulunan LPG yakıt kesme valfini kapatmanız önerilmektedir.
    • Aracınızın LPG ile çalıştığını belirten çıkartmaları aracın ön ve arka camına yapıştırınız.
    • LPG dönüşümünden sonra mutlaka sızdırmazlık testi yapılmalıdır.
    • Ateşleme sıcaklığı 500 °C' dir. Ateşleme sıcaklığının yüksek ve yakıt karışım oranının düşük olması nedeni ile benzine göre LPG kaçağından yangın tehlikesi azdır.
    • Yakıt kaçağı oluştuğunda sigaralar söndürülmeli, motor ve tüm elektrik aksamları kapatılmalıdır.
    • LPG sızıntısı ile cildinizi temas ettirmeyin. Soğutucu bir yapıya sahip olan LPG soğuk yanıkların oluşmasına neden olur.
    • Araçlarda ısıtma amaçlı açık alevli ısıtıcılar kesinlikle kullanılmamalıdır.
    • Uzun süre benzin kullanılmaması nedeniyle benzin hortumları, karbüratör contaları, karbüratör şamandıra topu ve benzin otomatikleri kuru çalışmadan dolayı deforme olabilir. Bunlar kontrol ettirilmeli arızalı olanlar değiştirilmelidir.
    • LPG' li araçlar yeraltı otoparklarına park edilmemelidir.
    • Araç günde 2 defa bir süre benzinle çalıştırılarak benzin yakıt sisteminin kuru kalması engellenmelidir.

  • Hangi araçlara sıralı sistem otogaz montajı yapılmalıdır?
    3-4-5-6-8 silindirli çok noktadan püskürmeli elektronik enjeksiyon sistemine sahip olan bütün araçlarımıza Sıralı Sistem takılabilir.
  • Lpg sistemi taktırmadan önce hangi kontrollerden geçirmeliyim?
    Araçlarınıza lpg sistemi takılmadan önce motor ustalarımiz tarafından kontrol edilir.Sağlıksız bir çalışma görüldüğünde aracın benzin enjeksiyon sistemlerine bakılmak üzere arıza tespit cihazına bağlanır. Kısacası aracınızın motoruna check up yapılır.
  • Tehlikeli bir durum hissettiğimizde ne yapmalıyız?
    Aracımızda tehlikeli bir durum hissettiğimizde aracımız sıralı sistem ise kendisi gazı kesecektir ve aracınız otomatik olarak benzin ile yoluna devam edecektir. Bunun dışında karburatörlü aracımızda herhangi bir tehlike hissedersek kontağı kapatmalı aracımızın arka bölümünde bulunan lpg tankımızdaki emniyet vanalarını kapatmalıyız.
  • Garanti süresi ne kadardır?
    Kullandığımız lpg kitlerinin garantisi 2 yıl ve 100.000 Km garantilidir.
  • Otogaz sistemleri ne kadar güvenlidir?

    Makine mühendisleri odasına kayıtlı tse belgelerine sahip olan yerlerde montaj yaptırmak kaydı ile güvenliğiniz sağlanmış olacaktır. Aracınızın depolarını fuller iken aracınızı sallamayın salladığınızda multivalf (şamandıra) arızalanma riski fazladir. Şamandıralar %80 doluma göre ayarlanmıştır. Gazı fullerken gazın dolmasına yakın şamandıranızdan ses gelecektir.Bu ses arıza sesi değildir,şamandıranın emniyete geçme sesidir.düzgün bir şekilde montaj yapıldığı takdirde benzin sisteminizden daha güvenlidir.

  • LPG'yi ruhsatımıza işletmek için hangi yolları takip etmeliyiz?
    LPG ruhsata işletme işlemlerini kısaca 3 adımda halledebilirsiniz.
    LPG taktırdığınız yerden fatura ve gerekli belgeleri almalısınız.
    Aracınızın muayenesini yaptırmalısınız. Notere giderek ruhsata işlettirmelisiniz.
    Eskiden emniyet müdürlüğü bu işlemi yapıyordu. Artık ruhsat verme işlemlerini noter yapıyor.
  • LPG peryodik bakımları hangi aralıklarda olmalıdır?
    Araçlarımıza lpg takıldıktan sonra her 10000 km de bir filtre bakımları yapılmalıdır. Aksi halde araç garanti kapsamı dışı kalir. Ilerleyen kmlerde daha büyük sorunlar ile karsilasilabilir. Filtreler degisirken aracin lpg ayarlari kontrol edilir,gaz sızdırmazlık kontrolü yapılır.
  • LPG sisteminde patlatma yapıyor ne yapmalıyım?
    Aracımız lpg sisteminde patlatma yapıyor ise öncelikle bakacağımız aracımızın ateşleme sistemidir. Ateşleme sisteminde buji – buji kabloları distribitör kapağı bobinleridir. Bunların herhangi birinde eksik ateşleme yada atlatma var ise orijinal parçaları ile değiştirin.
  • Aracımızın yakıt tüketimini nasıl hesaplarız?
    Aracımızın lpg tüketimini net olarak deponuzu tamamen bitirdikten sonra gazınızı fulleyin km sıfırlayin ve gaz tekrar tamamen bitinceye kadar gaz almayın. Alınan miktarı gittiğiniz km bölün böylece net bir sonuç ortaya çıkar.
  • LPG de aracımız ne kadar yakıt tüketir?

    Araçlarımızın lpg tüketimi hesaplanırken aracın benzin tüketimi göz önüne alınmalıdır. Aracımız benzinde km de ne kadar yakıyor ise benzin ile lpg arasındaki farktan dolayı tasarruf ederiz. Örnek verecek olursak ortalama 50 krş yakan bir araç lpg de %40 olarak baz alırsak 30 krş yakmış oluruz. Başka bir yöntem ile bakarsak 100km ortalama yakıtı 10lt olan aracınız lpg de ortalama olarak 10.8-11lt yakıt tüketir. Lpg nin lt fiyatı ile çarparsak 100 km yakıtınız ortaya çıkar..

  • LPG sistemi taktrmak ile ne elde ederiz?

    LPG sistemi taktırarak en başta en az %45-%55 tasarruf ederiz. Bununla birlikte temiz bir yanma sağladığından dolayı çevreyi kirletmez ,bujilerin ömrünü uzatır,kurum yapmaz ve motor yağı kirlenmez.

  • Çevreci Otogaz
    Son yıllarda çevre kirliliği, insanların ve diğer canlıların sağlığını tehdit eden boyutlara ulaşmıştır. Özellikle şehirlerde egzoz gazları nedeniyle hava kirliliği ve buna bağlı olarak ciddi sağlık sorunları gözlenmektedir. Bu nedenle "yaşanabilir bir dünya" için çalışmalar yürütülmekte ve yeni enerji alternatifleri araştırılmaktadır. Çünkü gelecek yıllarda karbon salınımının önemli ölçüde azaltılması hedeflenmektedir. Tüm bu durum değerlendirildiğinde, LPG'nin arzu edilen hedeflere ulaşılması için uygun bir seçenek olduğu görülmektedir. Çünkü LPG birçok özelliğiyle doğaya ve çevreye duyarlı, insan sağlığına zarar vermeyen bir yakıt olarak öne çıkmaktadır..